Konserwacja sprzętu komputerowego Asus V55 jest niezbędna dla zachowania jego wydajności i długowieczności. W celu zapewnienia optymalnej wydajności i długotrwałego działania sprzętu komputerowego Asus V55 należy regularnie sprawdzać jego podzespoły i usuwać z niego zanieczyszczenia. Regularne czyszczenie sprzętu pomaga w zachowaniu jego wydajności, ograniczeniu ryzyka awarii i zwiększeniu długowieczności urządzenia. Aby zachować optymalną wydajność sprzętu, należy regularnie aktualizować sterowniki i oprogramowanie. Ponadto należy zadbać o odpowiednią temperaturę w pomieszczeniu, w którym przechowywany jest sprzęt, oraz regularnie kontrolować temperaturę procesora i innych podzespołów.
Ostatnia aktualizacja: Konserwacja sprzętu komputerowego Asus V55
[Płyta główna] Który model ASUS obsługuje Windows 11 i jak skonfigurować TPM 2. 0 w oprogramowaniu BIOS?
Instalacja systemu Windows 11 na komputerach z płytami głównymi ASUS
Microsoft oficjalnie ogłosił Windows 11 z nowym wyglądem, menu Start i nie tylko. Oto kilka podstawowych informacji o Windows 11 i o tym, jak można go zainstalować w komputerach z płytami głównymi ASUS.
Kliknij poniższe, aby dowiedzieć się więcej o systemie Windows 11:
- Wymagania systemu Windows 11: Wymagania dotyczące wdrażania systemu Windows 11.
- Plan dla systemu Windows 11: Informacje pomocne przy planowaniu systemu Windows 11 w organizacji. com/en-us/windows/whats-new/windows-11-prepare">Przygotowanie na system Windows 11: Procedury zapewniające gotowość do wdrożenia systemu Windows 11.
Wymagania sprzętowe
Procesor | 1 GHz lub szybszy z co najmniej dwoma rdzeniami na zgodnym 64-bitowym procesorze lub układem SoC (System-on-Chip) | Pamięć | 4 GB RAM | Magazyny danych | Dysk o pojemności co najmniej 64 GB | Oprogramowanie układowe systemu | UEFI, możliwość Secure Boot | Trusted Platform Module (TPM), wersja 2. 0 | Karta graficzna | Grafika zgodna z DirectX 12 / WDDM 2. x | Wyświetlacz | >9" z rozdzielczością HD (720p) | Połączenie z Internetem | Konto Microsoft i połączenie z Internetem wymagane do skonfigurowania systemu Windows 11 Home |
Więcej szczegółów można znaleźć na stronie Microsoft: https://www. com/en-us/windows/windows-11-specifications
Z czasem mogą pojawić się dodatkowe wymagania związane z aktualizacjami i włączaniem określonych funkcji w systemie operacyjnym. Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z: Utrzymywanie aktualności systemu Windows 11.
Przed rozpoczęciem należy sprawdzić kompatybilność
Poniżej wymieniono płyty główne i procesory ASUS kompatybilne z systemem Windows 11:
Obsługiwane płyty główne ASUS:
Zapoznaj się z odnośnikiem poniżej, aby sprawdzić czy płyta główna jest obsługiwana przez Windows 11.
Płyty główne ASUS przygotowane pod kątem kompatybilności z Windows 11
Jeżeli nie masz pewności, jaka jest nazwa modelu płyty głównej, zapoznaj się z treścią odnośnika poniżej. com/pl/support/FAQ/1046543">[Płyta główna] Jak sprawdzić nazwę modelu?
Obsługiwane procesory:
Jeśli istniejący komputer z systemem Windows 10 jest wyposażony w najnowszą wersję systemu Windows 10 i spełnia powyższe minimalne wymagania sprzętowe, można go uaktualnić do systemu Windows 11. Oprócz wymagań systemowych, należy zwrócić uwagę na ustawienia TPM na płycie głównej. TPM to międzynarodowy standard dla bezpiecznego kryptoprocesora, który istnieje od lat. Jest on jednak domyślnie wyłączony na większości płyt głównych, co może uniemożliwić poprawną instalację systemu Windows 11.
Jak użyć PC Health Check, aby określić czy komputer kwalifikuje się do uaktualnienia do wersji Windows 11?
Microsoft dostarcza użytkownikom narzędzie PC Health Check do określenia czy komputer spełnia wymagania instalacji/uaktualnienia do systemu Windows 11; wykonaj działania opisane poniżej:
1. Przejdź do strony pobierania Microsoft, aby pobrać PC Health Check.
2. Wyodrębnij plik, a następnie kliknij WindowsPCHealthCheckSetup.
3. Kliknij „I accept the terms in the License Agreement” (akceptuję warunki i postanowienia porozumienia licencyjnego), a następnie kliknij „Install” (instaluj). com/images/2021/09/27/f7eb63b7-ab53-44ea-b51d-2c20913b2919. png"/>
4. Kliknij „Finish” (zakończ) po zainstalowaniu PC Health Check. com/images/2021/09/27/99e3d067-1c5d-4ddf-8365-55e66c5fb589. png"/>
5. Otwórz PC Health Check. com/images/2021/09/27/9d242bb6-7901-43a4-bd0c-fb445529ba2c. png"/>
6. Kliknij „Check now” (sprawdź teraz). com/images/2021/09/27/a514706b-a5c7-4a4d-9124-6cd79ab7eccd. png"/>
7. Wynik zostanie wyświetlony na ekranie; możesz kliknąć przycisk „See all results” (zobacz wszystkie wyniki), aby sprawdzić kompatybilność bardziej szczegółowo. com/images/2021/09/27/170de409-1294-4399-9a7d-3c6dc3a94fc2. png"/>
8. Jeżeli wynik pokazuje, że komputer nie spełnia wymagań systemu Windows 11, możesz sprawdzić dostępne pod odnośnikiem informacje o działaniach, które możesz wykonać. com/images/2021/09/27/2a658259-415a-4f2b-b8d9-31e14848590a. png"/>
Jak sprawdzić, czy system obsługuje moduł TPM 2. 0?
TPM 2. 0 jest minimalnym wymaganiem zalecanym przez Microsoft. TPM 2. 0 zostało wprowadzone w 2015 roku, a wszystkie płyty główne ASUS posiadają wersję 2. 0.
Aby sprawdzić, naciśnij klawisz Windows + R, aby wywołać okno uruchamiania. Wpisz "TPM. MSC", aby otworzyć narzędzie do zarządzania TPM w systemie Windows. com/images/2021/07/02/07e84198-23d3-45f3-9512-a3ba950630c7. png"/>
Jeśli funkcja jest włączona, pojawi się ekran zarządzania TPM, umożliwiający wyświetlenie dodatkowych informacji o TPM.
TPM wersja 2. 0
Jeśli napotkasz poniższy komunikat, przejdź do oprogramowania BIOS płyty głównej i postępuj zgodnie z instrukcjami, aby włączyć fTPM.
Alternatywnie, wersję TPM można również sprawdzić w oprogramowaniu BIOS:
Przejdź do strony Advanced (zaawansowane) / Trusted Computing, aby sprawdzić wersję TPM. Jeśli nie możesz znaleźć tej strony, zapoznaj się z poniższą sekcją, aby włączyć fTPM (Firmware TPM). com/images/2021/07/02/2ec2cf1d-0fee-4abe-bb99-b7c1e2cd4790. png"/>
Jak włączyć moduł TPM w UEFI BIOS?
Płyty główne Intel (w tym paragrafie jako przykład użyto modelu ROG Z590-A GAMING WIFI)
1. Naciśnij klawisz "Del", gdy pojawi się logo ASUS lub ROG, aby przejść do oprogramowania BIOS. Przejdź na stronę Advanced (zaawansowane) / PCH-FW Configuration (konfiguracja) i włącz "PTT". com/images/2021/07/02/3dd7ea0a-e4a5-456f-ae54-8b9d40b6bba2. Po próbie dokonania zmiany w oprogramowaniu BIOS wyświetlone zostanie okno z powiadomieniem (patrz poniżej). Wystarczy kliknąć przycisk OK, a następnie nacisnąć klawisz F10, aby zapisać zmiany i ponownie uruchomić komputer. com/images/2021/07/02/1d621b3a-b37d-4650-86fa-63763e0df52f. png"/>
Płyty główne AMD (w tym paragrafie jako przykład użyto modelu ROG X570-E GAMING)
2. Przejdź na stronę Advanced (zaawansowane) / fTPM configuration (konfiguracja) i przełącz opcję "TPM Device Selection" (wybór urządzenia TPM)) na "Firmware TPM". com/images/2021/07/02/1741685a-4248-4274-b132-3bac8ccce1f6. Naciśnij klawisz F10, aby zapisać zmiany i uruchomić ponownie komputer.
Często zadawane pytania (FAQ)
Pyt. 1: Co zrobić, jeżeli wciąż mam wiele pytań w odniesieniu do Windows 11?
Odp. 1: Możesz przejść na oficjalną witrynę internetową Microsoft i przewinąć stronę na sam dół. Tam można uzyskać dostęp do zestawu często zadawanych pytań (FAQ) o system Windows, który na potrzeby od odniesienia referencyjnego został opracowany przez Microsoft. com/en-us/windows/windows-11">Uaktualnij do nowego systemu operacyjnego Windows 11 | Microsoft
Pyt. 2: Jeżeli moja płyta główna nie jest wymieniona na liście urządzeń wspieranych, to czy mogę zainstalować Windows 11?
Odp. 2: Aby jeszcze bardziej poprawić swoje wrażenia z korzystania z systemu Windows 11, zalecamy korzystanie z płyty głównej wymienionej na liście urządzeń wspieranych; w przypadku wszystkich wspieranych płyt głównych z TPM 2. 0 w pakiecie, możesz spokojnie rozpocząć korzystanie z systemu Windows 11.
Pyt. 3: Jeżeli moja płyta główna nie jest wymieniona na liście urządzeń wspieranych, to czy mogę ręcznie zainstalować moduł TPM 2. 0, aby urządzenie było kompatybilne z systemem Windows 11?
Odp. 3: Urządzenia z doinstalowanym modułem TPM mogą nie być kompatybilne z płytą główną, dlatego zalecamy, aby korzystać z płyt głównych wymienionych na liście urządzeń wspieranych.
Pyt. 4: Czy na potrzeby instalacji systemu Windows 11 konieczna jest aktualizacja jakiegokolwiek sterownika?
Odp. 4: Nie. Jeżeli twój system spełnia minimalne wymagania sprzętowe, a moduł TPM 2. 0 jest aktywowany, możesz uaktualnić system do wersji Windows 11.
Pyt. 5: Jeżeli moja płyta główna ma złącze header TPM, czy muszę zakupić moduł (kartę) TPM 2. 0 oddzielnie, aby obsługa systemu Windows 11 była możliwa?
Odp. 5: Nie. Jeśli płyta główna nie jest wymieniona na liście obsługiwanych urządzeń, oznacza to że nie spełnia ona minimalnych wymagań do obsługi systemu Windows 11, nawet jeżeli na płycie głównej zainstalowany zostanie inny moduł (karta) TPM 2. (Procesor jest również wymagany do obsługi systemu Windows 11).
Klauzula zrzeczenia się odpowiedzialności
Windows 11 nie został oficjalnie wydany i mogą wystąpić problemy ze stabilnością wersji Insider Preview, ponieważ nie przeszedł on formalnej walidacji sprzętowej i kwalifikacji. Instalację lub uaktualnienie do wersji Insider Preview systemu Windows 11 lub dowolnego oprogramowania innych firm użytkownik przeprowadza według własnego uznania i na własne ryzyko. Użytkownik ponosi wyłączną odpowiedzialność za wszelkie uszkodzenia systemu lub utratę danych, które wynikają z tych działań. ASUS nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty i szkody związane z użytkowaniem systemu Windows 11.
Mariusz, jeden z Czytelników Interwencji na początku maja 2013 roku kupił komputer przenośny Asus K55VD-SX623H (taki jak na zdjęciu). Przez trzy miesiące laptop działał bez zarzutu. Później zaczęły się kłopoty.
- Z nieznanych powodów notebook zawieszał się przy wykonywaniu najbardziej błahych i prostych zadań - wspomina Mariusz. - W dodatku maszyna nie chciała się wyłączyć. Jedynym sposobem, by ją do tego zmusić było wyjęcie baterii.
Oczywiście Mariusz, korzystając z uprawnień, które daje mu gwarancja producenta, wysłał zepsuty laptop do serwisu. Po dwóch tygodniach komputer powrócił, jednak problemy nie zniknęły.
- Niestety objawy, o których wspomniałem wcześniej nie ustąpiły. W tej sytuacji wysłałem Asusa powtórnie do naprawy.
Druga interwencja serwisu także nie przyniosła pożądanych rezultatów. Laptop po raz trzeci został więc odesłany w celu usunięcia usterek.
- Tym razem pracownicy serwisu stwierdzili, że awaria jest niemożliwa do zdiagnozowania i tym samym do usunięcia - mówi Mariusz. - Po długiej batalii z obsługą klienta w Asusie udało mi się uzyskać zapewnienie, że wadliwy komputer zostanie wymieniony na nowy egzemplarz.
Czarna seria?
Na początku grudnia 2013 roku nasz Czytelnik dostał nowy komputer. Jednak po uruchomieniu laptopa Mariuszowi po prostu opadły ręce.
- Okazało się, że ten egzemplarz wykazuje bardzo podobne objawy do poprzedniego - tłumaczy Mariusz. - Komputer znowu się zawieszał, i nie chciał się wyłączyć. Zacząłem się zastanawiać, czy mam do czynienia z jakąś fabryczną wadą, czy też Asus po prostu produkuje buble?
Nowy laptop znowu ląduje w serwisie. Tym razem jednak nasz Czytelnik zażądał (i słusznie) zadośćuczynienia za wielokrotne, nieudane naprawy sprzętu i brak możliwości korzystania z niego przez długi czas. Producent przychylił się do tej prośby i unowocześnił konfigurację laptopa instalując w nim wydajniejszy od poprzedniego procesor i7- 3537U oraz rozbudowując pamięć RAM do 8 GB. Okazało się jednak, że ten zabieg także nic nie dał - komputer nadal sprawiał problemy z obsługą i wykazywał identyczne objawy, co poprzednio.
Domyślacie się już, co było dalej? Tak, zgadza się. Notebook po raz kolejny został odesłany do serwisu. Znowu bez skutku. Po próbie trzeciej już naprawy drugiego laptopa Mariusz ostatecznie stracił cierpliwość.
- W związku z wszystkimi opisanymi problemami poprosiłem serwis o wymianę komputera na nowy (serwis przewiduje taką opcję przy 3 dużej naprawie gwarancyjnej) lub konsolidację sprzętu i zwrot pieniędzy - mówi nasz Czytelnik. - Niestety, w odpowiedzi otrzymałem informację, że mogę otrzymać tylko sprzęt odnowiony (na który się nie zgadzam), a nie nowy, lub zwrot pieniędzy za laptop. Jakież było moje zdziwienie, gdy zobaczyłem, że do obliczenia wartości konsolidacji użyto opcji pierwotnej laptopa, nie uwzględniając tego, że laptop przez firmę Asus został unowocześniony za półroczne przetrzymywanie laptopa i nie wykonanie żadnej naprawy gwarancyjnej.
Chcieliśmy dobrze, ale klient oporny…
Jak zwykle w wypadku sygnałów, które napływają do naszej redakcji od Czytelników Interwencje poprosiły o wyjaśnienia z drugiej strony barykady, czyli z serwisu firmy Asus. Ten nie ma sobie wiele do zarzucenia.
- Klient wykonywał zgłoszenia tak jak opisuje, jednak historia dotyczy dwóch różnych komputerów, nie można więc generalizować, że serwis przez pól roku nie usunął tej samej usterki - pisze w mailu do redakcji przedstawiciel serwisu. - Klient zgłaszał za każdym razem zawieszanie się komputera, a taka usterka może być spowodowana różnymi czynnikami poczynając od zainstalowanego oprogramowania, przez podłączane zewnętrzne komponenty, a kończąc na usterkach różnych podzespołów samego komputera. Serwis wymienia tylko te komponenty, których usterkę potwierdzi. Tak się złożyło, że w obu komputerach podczas pierwszego zgłoszenia był to dysk, a w drugim płyta główna. W związku z prośbami klienta proponowaliśmy podczas trzeciej naprawy każdego komputera rozliczenie lub wymianę zamiast naprawy, co klient błędnie zinterpretował jako niemożność naprawy.
Przy okazji Asus opisuje dodatkowe szczegóły związane z wymianą pierwszego wadliwego komputera na nowy egzemplarz:
- Podczas trzeciej naprawy pierwszego komputera zostało zaproponowane klientowi rozliczenie drogą sprzedaży, w wyniku którego mógłby otrzymać od sprzedawcy nowy komputer. Mimo udzielenia klientowi wszelkich wyjaśnień odnośnie sposobu realizacji procedury została ona odrzucona. W związku z żądaniem klienta wymiany komputera przedstawiłem mu najpierw propozycję wymiany na komputer fabrycznie odnowiony o identycznej konfiguracji lecz z dużo lepszym procesorem i73610QM, zamiast i33120M. Klient nie zgodził się na tę wymianę argumentując, że interesuje go tylko komputer nowy. Nie zmuszałem klienta do akceptacji właśnie tej formy wymiany, wszystko co proponowałem to tylko propozycje możliwe do zrealizowania zamiast naprawy. Udało mi się zorganizować dla klienta wymianę na komputer o lepszych parametrach, fabrycznie nowy z nową gwarancją, tę wymianę klient zaakceptował.
Serwis odniósł się także do kwestii wysokości sumy, którą zaproponowano Mariuszowi w zamian za wiecznie psujące się laptopy.
- W czasie drugiej naprawy nowego komputera (piątej według klienta) komputer został rozbudowany do 8gb ramu i zamontowano procesor i7- 3537U, zamiast fabrycznego i3 - pisze do Interwencji przedstawiciel serwisu. - Po powrocie komputera z serwisu klient kontaktował się z infolinią i dostał kilka porad, które niestety nie pomogły, klient zgłosił komputer ponownie do serwisu. Klient domaga się wymiany na nowy komputer o parametrach obecnego z uwzględnianiem upgradu lub zwrotu pieniędzy. Chciałby otrzymać kwotę, która odpowiada wartości komputera po upgradzie. Zaproponowałem klientowi zwrot pieniędzy, kwota odpowiada wartości komputera w momencie wymiany, nie ma możliwości jej zwiększenia. Zaproponowałem też wymianę na komputer fabrycznie odnowiony, mamy obecnie tylko takie dwie możliwości. Zaproponowałem też klientowi upgrade, gdyby kupił kolejny komputer Asus, serwis mógłby zamontować w nim lepszy procesor oraz więcej ramu. Klient odrzucił tę opcję twierdząc, że nie ufa już marce i serwisowi.
Końca nie widać
W momencie powstawania tego tekstu sprawa batalii Mariusza z serwisem Asusa stała w martwym punkcie. Nie wiadomo na razie, w jaki sposób się zakończy. Nasz Czytelnik skierował do producenta skargę, która jednak nie odniosła żadnego skutku. Trzeba jasno podkreślić, że nie można się dziwić Mariuszowi, który stracił zaufanie zarówno do marki Asus, jak i do obsługującego ją serwisu. Trudno bowiem pogodzić się z wizją wyjątkowego pecha, który ma nasz Czytelnik natrafiając co chwila na wadliwy egzemplarz laptopa. Trzeba jednak przyznać, że pracownicy serwisu starali się rozwiązać problem montując w komputerach podzespoły lepsze od fabrycznych, proponowali też zwrot gotówki. Sporna pozostaje kwestia, czy Mariusz ma prawo domagać się zwrotu pieniędzy w wysokości ceny komputera, który w ramach rekompensaty został unowocześniony przez serwis.
O zakończeniu historii Mariusza i jego przygód z Asusem będziemy informować na łamach Interwencji.
fot. Asus
Znajdź firmę
Konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego
Liczba firm: 8 899
1. TADMAR S. C. BEATA GRABKA - wspólnik spółki cywilnej
Wakacyjna 41004-667 Warszawa, mazowieckieKategoria:Tarcica, sklejka i inne wyroby przemysłu drzewnego •Konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego •Komputery, peryferia i oprogramowanie komputerowe •Komputery i wyposażenie dodatkowe do użytku osobistego i domowego •Komputery osobiste
Terespolska 4/97
03-813 Warszawa, mazowieckieUsługi napraw sprzętu elektrycznego •Naprawa sprzętu radiowo telewizyjnego •Naprawy sprzętu telekomunikacyjnegoPielęgniarska 31/45
85-790 Bydgoszcz, kujawsko-pomorskieAdministratorzy systemów komputerowych